Toegevoegde waarde in komkommertijd

Toegevoegde waarde in komkommertijd!

In de zomerperiode als het wat rustig is heb je tijd om over dingen na te denken en als ondernemer eens bezig te zijn met het ontwikkelen van nieuwe tools. Tools, die ik kan inzetten om ondernemers te helpen hun bedrijf verder te ontwikkelen.

Wat me al een poosje bezig houd is dat er bij ondernemerschap vaak wordt gesproken over het leveren van toegevoegde waarde. Maar wat me opviel is dat het ontbreekt aan een duidelijke structuur. Hoe doe je dat dan, waarde toevoegen?

Uiteraard kennen we de term toegevoegde waarde vanuit de bedrijfskunde. Hiermee wordt bedoeld dat bij elke stap in het productieproces voor het maken van een product of dienst waarde wordt toegevoegd. Met Lean, Agile en Scrum en meer van dat soort methoden proberen we dit proces zo precies mogelijk te begeleiden om vooral de kostprijs van het product zo optimaal mogelijk te houden. Hierdoor blijft er meer winstmarge over.

Maar er is nog een andere methode om waarde toe te voegen. Met deze methode kijk je meer naar de behoeften van de gebruiker. Wat zijn de redenen dat een afnemer of gebruiker meer wil betalen voor een product of dienst dan bij een vergelijkbaar iets bij de concurrent. Hier zit de toegevoegde waarde meer in de opbrengstprijs. Uiteraard hoeft deze toegevoegde waarde niet altijd te leiden tot hogere winst maar kan het ook leiden tot een sterkere concurrentiepositie of grotere klantentevredenheid, afhankelijk dus van het doel dat je als ondernemer hebt gesteld.

Wat ik gedaan heb in mijn nieuwe tool is deze behoeften te verzamelen en te structureren. Ik heb deze behoeften in 8 thema’s verdeeld die in sommige gevallen weer verder zijn uitgewerkt in sub-thema’s. Om een tipje van de sluier op te lichten ga ik twee van deze thema’s toelichten.

De eerste die ik ga beschrijven is de behoefte van vertrouwen. Is het product, of ben je als dienstverlener, betrouwbaar. Afnemers zijn bereid hier voor meer te betalen. Ik denk dat iedereen hier wel een voorbeeld bij kan bedenken. Zelf moest ik denken aan een aannemer die ik had uitgenodigd voor een verbouwing. Deze dacht wel heel makkelijk over dingen, zag nergens problemen terwijl ik daarover wel twijfels had. Toen ik daarna via anderen hoorde dat deze aannemer niet zo netjes werkte heb ik uiteindelijk een aannemer gekozen die duurder was. In de eerste aannemer had ik duidelijk geen vertrouwen.

De tweede behoefte die ik ga beschrijven is die van beleving. Bij beleving worden vooral de zintuigen beïnvloed. In de Agri- en Foodsector zie je dit onder meer terug door de ontwikkeling van producten met nieuwe smaken, kleuren of verpakkingen en vooral bedoeld zijn om de zintuigen van de afnemers te prikkelen en ze nieuwsgierig te maken. Afnemers zijn bereid hier meer voor te betalen dan voor de gangbare producten.

Ik kan me voorstellen dat je nu ook benieuwd bent naar de overige zes behoeften, of hoe je als ondernemer op die behoeften kunt inspelen in je onderneming. Dat ga ik dus niet via deze media vertellen, dat is het geheim achter deze tool. Wil je meer winstmarge, een sterkere concurrentiepositie of een grotere klantentevredenheid dan neem je maar vrijblijvend contact met me op. Dan kom ik het graag verder toelichten.